Lelie zorggroep betrekt zorgmedewerkers actief bij innovatie

Lelie zorggroep betrekt zorgmedewerkers actief bij innovatie

Lelie zorggroep betrekt zorgmedewerkers actief bij innovatie

De beste oplossingen voor problemen en knelpunten in de zorg, bedenken medewerkers zelf. Vanuit die visie investeert Lelie zorggroep in innovatie. “Innovatie is nooit een doel op zich”, zeggen innovatieadviseurs Jantine Wilschut en Marit Baaij. Zij helpen medewerkers in de thuiszorg, verpleeghuiszorg en ambulante hulpverlening door mogelijke oplossingen aan te reiken voor de uitdagingen waar zij in de praktijk tegenaan lopen.

Gereedschapskist

De innovatieadviseurs volgen de ontwikkelingen en innovaties in zorgland op de voet. Ze zoeken daarbij het liefst naar innovaties die zich al bewezen hebben en die passen binnen de christelijke zorgvisie van Lelie zorggroep en haar divisies Agathos en Curadomi. “Onze zorgmedewerkers moeten zich concentreren op hun vak, maar tegelijk kijken hoe we met hulp van het netwerk en techniek bijvoorbeeld het sociaal contact kunnen vergroten. Denk aan een cliënt leren videobellen met een verre vriend of een cliënt dankzij GPS en een alarmsysteem weer het vertrouwen geven de deur uit te komen.”

Met de innovaties die zij verzamelen, helpen zij hun collega’s om bij hun probleem of idee een passende oplossing te bedenken. “Uiteindelijk is het aan de zorgmedewerker om in overleg met de cliënt uit die gereedschapskist te kiezen wat helpt voor die betreffende cliënt.”

Corona

Soms komt zo’n innovatie zomaar in een stroomversnelling, zoals afgelopen voorjaar toen ambulant hulpverleners wegens corona niet meer fysiek op bezoek konden. “Al langer wilden we investeren in beeldbellen, nu was het noodzakelijk. En met de ervaring die we opgedaan hebben, kunnen we de hulpverlening weer verbeteren. Sommige cliënten zijn meer gebaat bij iets meer frequent een kort videogesprek dan elke week een gesprek van een uur aan huis. Die gaat dus in de gereedschapskist.”

Innovaties gaan lang niet altijd over slimme apparatuur. Samen nadenken over onnodige administratie of hoe je bijvoorbeeld een nachtdienst in het verpleeghuis zo goed mogelijk kunt organiseren, hoort daar ook bij. “Zo blijft werken in de zorg ook leuk en uitdagend. Je hoeft niet te blijven hangen in frustratie, maar kunt zelf iets doen om de zorg en jouw werk te verbeteren.”

Daarbij zien zij dat ook cliënten en mantelzorgers steeds vaker actief mee denken. “Cliënten staan er steeds meer voor open.”

 

Wil jij nou ook bijdragen aan innovaties die de zorg steeds beter maken? Dan hebben Jantine en Marit ook jou nodig! Bekijk onze vacatures op www.werkenbijleliezorggroep.nl!

Reacties

Uw reactie

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

(010) 264 07 77

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.